روش های محافظت از ریشه فرش

همه می دانیم مشکلی که برای همه فرش ها وجود دارد این است که هر اندازه که فرش تیره باشد اما همچنان ریشه فرش در معرض آلودگی قرار دارد. بر همین اساس  قصر فرش موسوی بر آن است تا راه حل هایی جهت حفاظت از ریشه فرش را به مشتریان فرش های نفیس خود ارائه دهد. روش هایی که امتحان خود را پس داده و کاملا ایمن است 

فرشی را که روی زمین پهن می کنید به مرور زمان دچار کثیفی می شود و این شامل هر دو نوع فرش یعنی دستباف و ماشینی می شود.
ریختن مواد غذایی روی فرش ، رفت و آمد و سایر موارد در نهایت سبب آلودگی و کثیفی فرش شما می شود.
بسیاری از کسانی که به دنبال خرید فرش هستند فرش های تیره را به فرش هایی با زمینه روشن ترجیح می دهند تا از آلودگی های زودرس در امان بمانند.
اما مشکلی که برای همه فرش ها وجود دارد این است که هر اندازه که فرش تیره باشد اما همچنان ریشه فرش در معرض آلودگی قرار دارد. بر همین اساس  قصر فرش موسوی بر آن است تا راه حل هایی جهت حفاظت از ریشه فرش را به مشتریان فرش های نفیس خود ارائه دهد.
فرش ها دارای ریشه های سفید و شیری رنگ هستند که خیلی زود کثیف می شوند و با توجه به رفت و آمدها نیز ریشه ها شکل نامنظمی به خود می گیرند.
به همین دلیل احتمال پوسیدگی ریشه فرش در بلند مدت بالا می رود و در نهایت موجب آسیب دیدن بدنه اصلی خواهد شد از این رو است که باید به محافظت از ریشه فرش توجه ویژه ای شود.
محافظت از ریشه فرش مخصوصا ریشه فرش های ابریشمی که بسیار حساس هستند و ما در قصر فرش مشهد فرش هایی با ریشه های ابریشمی با برندهای امروزی  و بسیار نفیس ارائه داده ایم نه تنها زیبایی فرش شما را حفظ خواهد کرد بلکه موجب می شود که هزینه های زیادی بر شما برای تعمیر و بازسازی تحمیل نشود.
در تمیز و نگهداری ریشه‌ های فرش بایستی بسیار تلاش کرد زیرا در صورت پوسیدگی و از بین رفتن ریشه‌های فرش احتمال آسیب دیدن بدنه اصلی فرش نیز به وجود می‌آید.  در فرش های مجموعه قصر فرش که گلچینی از بهترین ها می باشد از فرش های ماشینی کاشان با بهترین دستگاه های بافت آلمان این پیشنهاد را برای مشتریان گرامی خود ارائه داده ایم که .هنگام جارو کردن و نیز شست‌و‌شوی فرشتان بسیار دقت نمایید تا در حین تمیز کردن ریشه‌های فرش، آسیبی به آن وارد نکنید.
همانطور که میدانید یکی از دشوارترین مراحل مراقبت از فرش، همین مسئله مراقبت از ریشه‌های فرش است چرا که ریشه‌های فرش به دلیل ظرافت و سفید بودن بیشتر در معرض آلودگی و کثیفی قرار می‌گیرند و ریشه‌های فرش با چند بار پا خوردن، کثیف و نامرتب می‌شوند.


دلایل محافظت از ریشه فرش

 

  • جلوگیری از پوسیدگی ریشه ها و افزایش عمر فرش
  • جلوگیری از آسیب رسیدن به سایر قسمت های فرش
  • کمتر کثیف شدن فرش
  • پیشگیری از خرابی و کنده شدن ریشه های فرش
  • جلوگیری از کاهش قیمت فرش به دلیل خراب شدن ریشه ها
  • حفظ حالت اولیه و منظم بودن ریشه ها

محافظت از ریشه فرش با چسب پهن

چسب

 

1 _ یکی از روش هایی که معمولا برای محافظت از ریشه در بین خانواده های ایرانی وجود دارد استفاده از چسب پهن است.
استفاده از چسب پهن برای محافظت از ریشه فرش روشی غلط است هر چند ظاهرا ممکن است که فرش را از آلودگی ها محافظت کند ولی استفاده از آن مشکلاتی را بوجود می آورد که دیگر ریشه فرش شما مانند روزهای اول نخواهد بود.
چرا از چسب پهن نباید برای محافظت از ریشه فرش استفاده کرد ؟
چسب پهن که برای ریشه فرش مورد استفاده قرار می گیرد با گذشت زمان و رفت و آمدها قدرت چسبندگی خود را از دست می دهد و باید به صورت مرتب تعویض شود  زمانی که چسب پهن کنده و تعویض می شود احتمال این که ریشه فرش کنده شود بسیار زیاد است.
در بسیاری از موارد اثرات چسب پهن بر روی ریشه خواهد ماند و حتی زمانی که شسته می شود اثرات چسب از بین نمی رود.استفاده ار چسب پهن بدلیل مواد شیمیایی به کار رفته در ساخت چسب در دراز مدت سبب آسیب دیدن ریشه فرش شما خواهد شد و ضرر مالی وارد خواهد کرد.

2_ گره زدن ریشه


اولین کاری که باید بعد از خرید فرش باید انجام دهید ، گره زدن ریشه ها برای محافظت از آنها است .

این کار از خراب و وا رفتن ریشه فرش جلو گیری میکند. روشهای مختلفی برای گره زدن ریشه های فرش وجود دارد که عبارت است از :

  1. گره زنجیره ای
  2. دو گره
  3. گره نخودی

الف. گره زنجیره ای

گره حصیری


هنگامی که ریشه فرش بلند باشد ، می توان از این نوع گره استفاده نمودگره های زنجیره ای غالباً به منظور زیبایی زده می شود . جهت انجام گره زنجیره ای باید نخست در انتهای ریشه ها گره نخودی و یا حتی دو گره ایجاد شود .

سپس امتداد ریشه های هموار را نیز به فاصله ای در حد 2 سانتی متر از گره نخودی، مجدداً با هم گره ای معمولی زد دوباره امتداد ریشه ها را از محل قبلی و با فاصله ای 2 سانتی متری با ریشه های همجوار گره زد.
در انتها تمامی ریشه های فرش به صورت زنجیره ای تغییر شکل می دهند.


ب. دوگره

دو گره


برای ایجاد دوگره باید تمام ریشه های فرش را به دسته های 2 الی 5 تایی تقسیم کرد،

در دوگره یک دسته از این ریشه ها را با دست چپ نگه داشته و سپس با دست راست نخی شبیه به نخ پود را توسط شصت سبابه می گیرند،
سپس آن دسته نخ را دو مرتبه به دور انگشت میانه، سبابه و شصت می چرخانند، اولین دسته 2 یا 5 تایی از ریشه ها را از میان آن به بیرون می آورند مابقی نخ را با دست دیگر (دست راست) هدایت می کنند و به این گونه گره ای که تشکیل می شود، روی اولین دسته ریشه ها قرار می گیرد.
این گره (دو گره) دقیقا به انتهای ریشه ها هدایت می شود و باعث مستحکم شدن گلیم بافی و یا بافت فرش می شود.
این عمل را به ترتیب روی دسته های دوم، سوم، چهارم و پنجم از ریشه های فرش تا به آخر انجام دهید.
این روش اغلب در فرش های نو که ریشه های بلند و سالمی دارند انجام می شود . چرا که در صورتی که فرش به خاطر کهنه و قدیمی بودن چله های آن پوسیده و کوتاه شده باشد دیگر نمی توان این روش را به کار برد و باید برای ایجاد دوگره از نخ و سوزن استفاده شود. 

 

پ. گره نخودی

 

نخودی

جهت درست کردن گره به صورت گره نخودی می بایست طول ریشه ها به اندازه لازم بلند باشد.
برای زدن این نوع گره، ریشه ها را باید در دسته های 2 تا 5 تایی گرفته و به صورت معمولی دور هم بپیچانید و گره بزنید .
اگر فرش قدیمی باشد و یا ریشه های آن کوتاه باشد، باید ابتدا ریشه های آن را اضافه نموده و بلندتر کنید . سپس به صورت روش ذکر شده، گره نخودی را درست کنید.

 

3_کاور توری نوع دیگری از روش های محافظت از ریشه

 

توری

 

یکی دیگر از روش هایی که از آن برای محافظت از ریشه ها استفاده می شود استفاده از کاور توری است که از انواع کاورهای مناسب برای ریشه فرش می باشد.
کاور توری که در اصطلاح به آن کاور شیشه ای نیز گفته می شود موجب می شود که ریشه های فرش قابل مشاهده باشد.
این نوع از کاورها به اندازه قابل توجهی از ریشه فرش ها محافظت می کند و مهمترین مزیت آن این است که در مقایسه با سایر کاور ها جریان هوا به راحتی از آن عبور می کند.
کاورهای توری با استفاده از نوار باریک چسبی به لبه فرش می چسبد. این چسب قوی نیست و به فرش شما آسیبی نخواهد زد.

 

4_ ریختن چله‌ها

 

چله های فرش از دیر بازبه عنوان یکی از عوامل زیبائی در فرش ایرانی بحساب می آید و ازهمین رو است که بافندگان و تولیدکنندگان خبره ؛ قبل ازآغازبه بافت متن اصلی فرش ؛ بر روی چله ها مهارت از خویش را به نمایش می گذارند که نتیجه آن گلیم بافها و تزئینات مختلف بر روی ریشه های ابتدایی و انتهایی فرش است . یکی از مهمترین عیب هایی که اگر ریشه فرش آسیب ببیند ایجاد می شود خارجشدن نخ های خواب فرش و از بین رفتن نظم نخ های تاروپود و پرز می شود


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.