اصول نگهداری از فرش طرح ابریشم

 فرش های طرح ابریشم قصرفرش

اصول نگهداری از فرش ابریشم:

انتخاب محل مناسب

  1. محلی صاف را برای پهن کردن فرش ابریشمی خود، مانند پارکت و سرامیک انتخاب کنید. بهتر است این سطح کاملا صاف، خشک و تمیز باشد. توجه کنید که تا حد امکان فرش ابریشمی دستبافت گونه را روی سطح خاکی، زبر پهن نکنید. این سطوح به‌خاطر قلیایی بودن خود باعث از بین رفتن بافت فرش ابریشم و تجزیه آن خواهند شد.
  2. فرش‌های ابریشم برای جلوگیری از حرکت این فرش‌ها، در اصول نگهداری از فرش طرح ابریشم توصیه می‌شود از ترمز فرش استفاده کنید.
  3. انتخاب محل مناسب در اصول نگهداری از فرش طرح ابریشم به این نکته مهم می‌رسیم: تا جای ممکن فرش ابریشمی خود را در محلی قرار دهید که رفت و آمد بالایی وجود ندارد. اینکار طول عمر قالی را افزایش می‌دهد و از ساییدگی آن جلوگیری می‌کند.
  4. اگر قالیچه را در محلی پررفت و آمد یا به اصطلاح ترافیک بالا قرار دادید، فراموش نکنید که هر چند مدت یکبار آن را بچرخانید تا تمام قسمت‌های فرش با نسبتی یکسان استفاده شوند.
  5. یکی دیگر از موارد مهم در اصول نگهداری از فرش طرح ابریشم(حتی هنگام نگهداری فرش در انبار و نگهداری فرش لوله شده)، پهن نکردن آن در برابر نور مستقیم خورشید است. نور آفتاب می‌تواند رنگ‌های فرش زیبای شما را از بین ببرد. برای جلوگیری از این مسئله می‌توانید از یک رو فرشی استفاده کنید یا هر از گاهی فرش را بچرخانید تا دو رنگ نشود.

مراقبت‌ها

  1. برای تمیز کردن فرش طرح ابریشم در خانه، می‌توان آن را بدون جاروبرقی تمیز کرد. شما می‌توانید قالیچه را بلرزانید و با ضربه‌های آرام خاک آن را جدا و پاک کنید.
  2. اگر می‌خواهید فرش ابریشمی خود را با جاروبرقی تمیز کنید، دقت کنید که از جاروبرقی برس‌دار برای تمیز کردن ریشه‌ها استفاده نکنید. زیرا ممکن است ریشه درون برس جارو گیر کند و آسیب ببینند. همچنین، هنگام تمیز کردن فرش طرح ابریشم در خانه، آن را در جهت خواب آن جارو بزنید تا پرزهای آن مرتب شود.

شاید فکر کنید شستشوی این فرش‌ها هیچ جایی در اصول نگهداری از فرش طرح ابریشم ندارد. اما لازم است هر چند سال یکبار فرش را کنترل و در صورت نیاز 

  1. آن را بشویید. هر قدر میزان شستشوی فرش طرح ابریشمی کمتر باشد، طول عمر آن بیشتر خواهد بود.

پاک کردن لکه‌ها

  1. برای تمیز کردن فرش طرح ابریشم در خانه در صورت ریخته شدن مایعات روی فرش طرح ابریشمی، سریعا مایع را با استفاده از قاشق بردارید و محل را با یک دستمال سفید، تمیز و خشک تا حد امکان خشک کنید. خشک کردن زیر فرش ابریشم را نیز فراموش نکنید تا از ایجاد کپک و پوسیدگی جلوگیری شود.
  2. در اصول نگهداری از فرش طرح ابریشم و برای پاک کردن لکه فرش طرح ابریشمی، فوری به سراغ مواد شوینده نروید، ابتدا سعی کنید از آب و یک دستمال سفید برای بردن لکه فرش طرح ابریشم استفاده کنید.
  3. مهم‌ترین نکته در اصول نگهداری از فرش طرح ابریشم هنگام لکه بری آن ظرافت و حوصله است. تمیز کردن فرش ططرح ابریشم در خانهو لکه بری آن را با صبر و حوصله انجام دهید و در صورت لزوم، این کار را چند بار تکرار کنید.
  4. هنگام تمیز کردن فرش ابریشم در خانه برای برطرف کردن لکه، از بیرون لکه کار را شروع کنید و همان ابتدا سراغ مرکز لکه نروید. با حرکت از قسمت بیرونی لکه به قسمت درونی آن، از گسترش لکه جلوگیری روی فرش ابریشم می‌کنید.
  5. مجددا تاکید می‌کنیم که قبل از استفاده از هرگونه مواد شیمیایی برای تمیز کردن فرش طرح ابریشم در خانه، روش‌های غیر مضر و خانگی را امتحان کنید؛ از جمله استفاده از ترکیب آب و نمک.

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.